0 0,00 

Spotkanie autorskie z Justyną Bajdą – Błękitny fin de siècle | PREMIERA

30/04/2024
Spotkanie autorskie z Justyną Bajdą – Błękitny fin de siècle | PREMIERA

Serdecznie zapraszamy na spotkanie wokół książki „Błękitny fin de siècle. Kolor niebieski w kulturze i literaturze Młodej Polski” (Gabriela Zapolska – Kazimierz Przerwa-Tetmajer – Stanisław Wyspiański). Z Justyną Bajdą na temat błękitów rozmawiał będzie redaktor Mariusz Urbanek.

🗓️ Data: 09.05.2024, czwartek
🕑 Godzina: 18:00
📌Klub Proza (Przejście Garncarskie 2, II piętro)
Wstęp wolny – Strona wydarzenia na Facebooku

Błękitny fin de siècle zabiera nas w niezwykłą podróż, opisując fenomen koloru niebieskiego w kulturze młodopolskiej. Przenosi błękitną atmosferę przełomu wieków XIX i XX z Francji do Polski, ukazując funkcjonowanie błękitu w wybranych przestrzeniach życia i sztuki. Historia znaczenia koloru i jego użycia jest pretekstem do przyjrzenia się wybranym dziełom Gabrieli Zapolskiej, Kazimierza Przerwy-Tetmajera i Stanisława Wyspiańskiego, w których twórczości błękit zaznaczył się wyraźnie.

Autorka zwraca szczególną uwagę na kobiety uwikłane w rozmaite relacje międzyludzkie, których kontekstem kulturowym jest panująca moda oraz estetyka przedmiotów użytkowych. Nie brakuje też odniesień do znanych europejskich projektantów czy takich symboli luksusu, jak warszawski Dom Mody Bogusław Herse. Elegancja, erotyzm, sztuka i literatura łączą się w tej monografii w barwną mozaikę. To spotkanie z ludźmi, którzy w błękicie odnajdywali inspirację, wyraz artystyczny i manifest swojej epoki. Opowieść o świecie, który – wydaje się – nie mógł bez błękitu istnieć.

W książce zamieszczono blisko sto ilustracji prezentujących wykorzystanie koloru niebieskiego w sztuce i literaturze na przełomie wieków. Ponadto, znalazły się w niej słownik francuskich nazw pigmentów i ich odcieni, terminów związanych z modą oraz wyjaśnienia symbolicznego znaczenia kwiatów. Na wewnętrznej stronie obwoluty czytelnik odkryje wzornik kolorów pokazujący różnice między błękitem kwiatu cykorii, błękitem upierzenia jaskółki, błękitem królewskim, mórz południowych i kilkudziesięcioma innymi.


O autorce:
Justyna Bajda – dr hab., prof. UWr, literaturoznawca i historyk sztuki, pracuje w Zakładzie Historii Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski (Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego). Zajmuje się badaniami interdyscyplinarnymi w obszarze literatury i sztuki europejskiego modernizmu, między innymi oddziaływaniem kultury francuskiej w obrębie literatury, sztuki i kultury materialnej na przełomie XIX i XX wieku.

Współpracuje z polskimi i francuskimi towarzystwami naukowymi, wśród nich Europejskim Centrum Badań Słowiańskich (Centre Européen d’Études Slaves) oraz Uniwersytetem w Poitiers (Université de Poitiers). Autorka książęk: Na przełomie wieków (2002); Młoda Polska (2003); Poezja a sztuki piękne. O świadomości estetycznej i wyobraźni plastycznej Kazimierza Przerwy-Tetmajera (2003); haseł w Wielkim leksykonie literatury polskiej (2005), Poeci — to są słów malarze… Typy relacji między słowem a obrazem w książkach poetyckich okresu Młodej Polski (2010); Napisała blisko sto artykułów poświęconych kulturze i estetyce przełomu XIX i XX wieku. Publikuje w języku polskim i francuskim.”


O prowadzącym:
Mariusz Urbanek – biograf, publicysta, zastępca redaktora naczelnego Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego, felietonista i redaktor miesięcznika „Odra”. Autor biografii m.in. Leopolda Tyrmanda („Zły Tyrmand”), Bolesława Wieniawy-Długoszowskiego („Szwoleżer na Pegazie”), Stefana Kisielewskiego („Kisiel”), Jerzego Waldorffa („Ostatni baron Peerelu”) Władysława Broniewskiego („Miłość, wódka, polityka”), Jana Brzechwy („Brzechwa. Nie dla dzieci”), Juliana Tuwima („Wylękniony bluźnierca”), Kornela Makuszyńskiego („O jednym takim, któremu ukradziono słońce”), opowieści o uczonych tworzących Lwowską Szkołę Matematyczną – „Genialni” oraz tomu „Doktor Weigl i karmiciele wszy”. Ostatnio wydał biografię twórcy „Przekroju” – „Marian Eile, Poczciwy cynik z «Przekroju»”. Jest także autorem kliku tomówbajek, m.in, „Mostek czarownic. Baśnie wrocławskie i Baśnie dolnośląskie”, musicalu „Brzydki Kaczorek” i monodramu „Alma Rosé”.

Podczas wydarzenia będzie możliwość zakupu książki.

Spotkanie będzie transmitowane na kanałach Wrocławskiego Domu Literatury, Wrocław Miasto Literatury i klubu Proza.

Dostawa „Błękitny fin de siècle” Justyny Bajdy to nie lada wydarzenie w naszym wydawnictwie. Odczarowujemy naukowe książki i pokazujemy, że mogą oczarować Was nie tylko treścią (dbamy o najwyższy poziom edytorski i merytoryczną wiarygodność) ale również swoją estetyką!
Ta publikacja jest najlepszym przykładem tego, że książki naukowe mogą przyciągać uwagę! Książka otrzymała patronat medialny Programu 2 Polskiego Radia oraz patrona Wrocław Miasto Literatury UNESCO! 🙂


Premiera i wydarzenia okołoksiążkowe od 24 kwietnia, a tymczasem możecie ją kupić w przedsprzedaży, zanim zrobi się o niej naprawdę głośno!

Błękitny fin de siècle zabiera nas w niezwykłą podróż, opisując fenomen koloru niebieskiego w kulturze młodopolskiej. Przenosi błękitną atmosferę przełomu wieków XIX i XX z Francji do Polski, ukazując funkcjonowanie błękitu w wybranych przestrzeniach życia i sztuki. Historia znaczenia koloru i jego użycia jest pretekstem do przyjrzenia się wybranym dziełom Gabrieli Zapolskiej, Kazimierza Przerwy-Tetmajera i Stanisława Wyspiańskiego, w których twórczości błękit zaznaczył się wyraźnie.

Autorka zwraca szczególną uwagę na kobiety uwikłane w rozmaite relacje międzyludzkie, których kontekstem kulturowym jest panująca moda oraz estetyka przedmiotów użytkowych. Nie brakuje też odniesień do znanych europejskich projektantów czy takich symboli luksusu, jak warszawski Dom Mody Bogusław Herse. Elegancja, erotyzm, sztuka i literatura łączą się w tej monografii w barwną mozaikę. To spotkanie z ludźmi, którzy w błękicie odnajdywali inspirację, wyraz artystyczny i manifest swojej epoki. Opowieść o świecie, który – wydaje się – nie mógł bez błękitu istnieć.

W książce zamieszczono blisko sto ilustracji prezentujących wykorzystanie koloru niebieskiego w sztuce i literaturze na przełomie wieków. Ponadto, znalazły się w niej słownik francuskich nazw pigmentów i ich odcieni, terminów związanych z modą oraz wyjaśnienia symbolicznego znaczenia kwiatów. Na wewnętrznej stronie obwoluty czytelnik odkryje wzornik kolorów pokazujący różnice między błękitem kwiatu cykorii, błękitem upierzenia jaskółki, błękitem królewskim, mórz południowych i kilkudziesięcioma innymi.

Dorota Czerwińska — doktora, adiunktka w Katedrze Postępowania Karnego Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, adwokatka w Izbie Wrocławskiej; wykonawczyni w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych (samodzielnie kieruje projektem dotyczącym optymalnego modelu porozumień procesowych, finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki). Jej zainteresowania badawcze obejmują zwłaszcza problematykę konsensualizmu w procesie karnym i jego rzetelności oraz prawa porównawczego. 

Powrót

Przeczytaj również